Oldalak

Oldalak

Oldalak

JAJ, NE, DISZLEXIÁS A GYEREKEM !

                  Napjainkban gyakran emlitett szó a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia. Egyesek nem tudják, hogy valójában mi is ez, hogyan lehet ezekben a helyzetekben a gyereket segiteni, esetleg megelőzhető-e. Másokat nem zavarja az ha gyerekét ezzel diagnosztizálták, nem veszi komolyan mert nem érdekli, vagy szégyeli és ezért nem tesz semmit.
             Az olvasás és irás zavarai szorosan összefüggenek és ezeket általában iskolai teljesitményzavarként diagnosztizálják.
Az olvasás egyesiti magában a hangos és az irott beszédet is, igy nem csak a látott grafikai jeleket alakitjuk át beszéddé, hanem a leért jelek és kiejtett hangok  általánositott képzeteit is összekapcsoljuk egy dinamikus folyamatban. Az olvasás az agykéregi koordináció eredménye.
 A helyes olvasás feltételei a helyes beszéd, az olvasott szöveg megértése, a leirt szöveg helyes látása és az irott jeleknek a kiejtett szöveggel való helyes kapcsolása.

 Diszlexiagyanus  a tanuló akinél az olvasás, irás során:
-gyakori betűtévesztéseket követ el
-a betű és a szótagsorrendben átvetéseket tesz
-hosszb szavakat nehezen tekint át
-hibásan kombinál, nem az olvasásra támaszkodik
-nem képes figyelmét megosztani az olvasási technika és az olvasott szöveg között
-ismételgeti az olvasott szöveget
-megnöveli vagy megcsongitja a szó terjedelmét
-nyelvtani hibákat ejt
-lassú az olvasási tempó
-betűelemeket elhagy
-betűket, esetleg szótagokat elhagy
-fölösleges betűelemeket told be
Ezek a gyerekek általában fáradékonyabbak, nyugtalanabbak, figyelmüket  rövid időre képesek koncentrálni.

                    A diszlexia, diszgráfia javitható.
 Nem szabad elhanyagolni, magától nem javúl, szakemberhez kell fordúlni.
 Ha szükség szivesen segitek.

 Sok sikert kivánok! Gagyi Leonora klin.pszich.
                    

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése